donderdag 17 december 2009

Wit en wed

Om technische (lees: medische redenen) is uw roeper even uit de roulatie geweest. Mijn excuses hiervoor. Het leven van een Londense invalide in kersttijd gaat niet over rozen. Het gaat gelukkig niet eens over sneeuw. Gistermiddag werden we opgeschrikt door dikke witte vlokken hemelvocht. Het sprookjesachtige tafereel was echter van korte duur: sneeuw transformeerde al snel in motregen.

De nationale Britse fascinatie met het fenomeen witte kerst is op zich niet verrassend. Hun self-confessed obsessie met het weer ter zijde, in menig gematigd klimaat op deze aardkloot wordt er de maanden en weken voor kerst gewenst en gebeden. Voor veel Britten staat er echter meer op het spel dan enkel kerstse gezelligheid: overeenkomstig met de tradities van een land waar er op alles gewed kan worden - van het einde van de laatste Harry Potter tot het leven van je oma - wordt er elk jaar massaal geld ingezet op een witte kerst.

Of de goden en weermannen gehoor geven aan zulke dwingende verzoeken, gemotiveerd ofwel door greed ofwel tradition, is een tweede. De precieze reden waarom men zo geobsedeerd is met wit-gepoeierde feestdagen is juist omdat deze zo verdomd zeldzaam zijn. Het ziet er goed uit voor Britse sneeuwaanbidders. De temperatuur blijft onder het vriespunt en het noord-engeland is al met een laagje wit bedekt. Londen wacht smachtend op haar aandeel, en ook ik zou deze week maar al te graag de besneeuwde Houses of Parliament aanschouwen. Het is echter nog een dikke week tot kerst, en de voorspellingen blijven dubbelzinnig. Geen wonder dat de wedkantoren (de bookies) de odds (wat krijg je als je wedt) flink hebben verlaagd deze week: als je nu wedt, maak je van 2 pond 7 als het op 25 december sneeuwt in hartje Londen.

Mijn ponden hebben echter een andere bestemming. Op het postkantoor verruil ik ze voor Canadese dollars. Komt de sneeuw niet naar Leonie, dan gaat Leonie naar de sneeuw. Woensdag verlaat ik de prachtige kerstige Britse hoofdstad om te Montreal, Quebec te gaan, waar de kindse Britse blijheid met een millimeter natte sneeuw al vlot zal worden weggelachen. Ik vraag me af, hoeveel krijg ik voor 1 dollar als ik wed dat we niet compleet worden ingesneeuwd?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten